2 januari 2020

Waar komt die 21 dagen vandaan?

De 21-dagen-theorie komt voort uit een onderzoek dat totaal verkeerd is geïnterpreteerd door media (websites en kranten). Het ging bij dit onderzoek namelijk niet om gedragsverandering of het aanleren van een specifieke gewoonte, maar over de ervaring van mensen die plastische chirurgie ondergingen. De deelnemers in dit onderzoek bleken gemiddeld 21 dagen nodig te hebben om gewend te raken aan de uiterlijke aanpassingen na een operatie.

Dit onderzoek heeft natuurlijk wel iets te maken met gewenning of adaptatie. Maar het is zeker niet 1-op-1 door te trekken naar gedragsverandering op gebieden als afvallen of roken en andere ongewenste gewoontes. Het gebeurt echter helaas vaker dat zo’n specifiek onderzoeksresultaat verkeerd geïnterpreteerd wordt en zijn eigen leventje gaan leiden. Kortom, blijf kritisch:

If enough people say something enough times, then everyone else starts to believe it.

Nogal merkwaardig dat een klein specifiek onderzoekje dus zo wordt uitvergroot en wordt doorgetrokken naar andere gebieden. Zoals je waarschijnlijk zelf al vermoedt is 21 dagen vaak te kort voor blijvende gewoonteveranderingen.

Hoe lang duurt een leefstijlverandering dan wel?

Recenter onderzoek geeft aan dat gewoonteverandering bij eet- of beweeggewoontes gemiddeld 66 dagen kost. Daarbij geven de onderzoekers aan dat de lengte van die periode duidelijk verschilt tussen individuen en soorten gewoontes. Uit het onderzoek komt naar voren dat 95% van de mensen er tussen de 18 en 254 dagen over doet om een nieuwe gewoonte aan te leren.

Het gaat hier om één specifiek overzichtsartikel. Dit betekent niet dat elke vorm van gewoonteverandering 66 dagen kost. Zo is het voornemen om meer te gaan sporten natuurlijk anders dan het afkicken van drugs. Daarnaast is een nieuwe gewoonte aanleren niet per definitie een garantie voor duurzame gedragsverandering. Het is heel goed mogelijk dat je na een tijdje weer terugvalt in je oude gewoontes. Iets dat heel menselijk is, en dan ook heel vaak voorkomt. Weet wel: hoe langer je een bepaalde gewoonte vasthoudt, des te meer het onderdeel wordt van je levensstijl.

Afvallen en gezonder eten lukt bijna niemand

De gewoontes die komen kijken bij afslanken en gezonder eten lijken echt hardnekkig te zijn. Uit onderzoek blijkt dat maar ongeveer 10-20% van de mensen succesvol gewicht verliest op de lange termijn. Kortom, gezonder en vooral minder eten lukt 80-90% van de mensen níet, ondanks hun intenties en goede voornemens. Ze vallen bijna allemaal terug. In deze statistieken zijn zelfs de mensen opgenomen die een afvalpoging hebben gedaan onder begeleiding van professionals. Succesvol afvallen vereist daarom echt een individuele aanpak; maatwerk dus. Momenteel wordt begeleiding bij het afvallen waarbij de focus ligt op gewoonteverandering gezien als de beste methode om gewicht te verliezen.

Vergeet niet: bij het aanleren van een nieuwe gewoonte gaat het om dag 1!

Eigenlijk maakt het helemaal niet uit hoeveel dagen het kost om een gewoonte te veranderen. Het belangrijkste is dag 1 en dat je vanaf dat moment doorzet! Het gaat om die start van je nieuwe gewoonte en de dag waarop je besluit dat je een verandering wilt en gaat doorvoeren.

Als je wilt afvallen, minder koffie wilt drinken of wilt stoppen met roken, is het belangrijkste: daar gewoon mee beginnen 🙂

Bron: Fit.nl

 

Jordi Rijker

Jordi Rijker

Fitness Coördinator